Hoe ik raak schoot!

Terugkijkend heb ik na de Havo best veel van mijn doelen behaald. Ik vind het leuk om met jullie te delen hoe dat is gelukt. Ik ben dit jaar afgestudeerd als Toegepast Psycholoog. Op dit moment bezig met een pre-master Klinische Psychologie aan de universiteit. Het was niet altijd makkelijk, maar het is gelukt! Hoe? Ik heb een doel voor ogen en doe er alles aan om dit te bereiken.

Zoveel mogelijkheden…
Aan het eind van de Havo moest ik net als iedere leerling die ene beslissing maken. Welke studie ga ik doen? Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden. Voor mij waren dit er misschien wel wat minder. Ik kon door mijn beperking natuurlijk geen sportdocent worden, of in de bouw gaan werken. Dit vond ik niet erg. Mijn interesse lag toch elders. Vanaf ongeveer mijn vijftiende wist ik dat ik mensen wilde helpen die mentaal even niet zo goed in hun vel zitten. Dus ja, dan kom je al snel uit op maatschappelijk werker of Toegepast Psycholoog. Op deze studies richtte ik dan ook mijn pijlen.

Op onderzoek uit
Vervolgens moest ik een keuze gaan maken. Om dit goed te doen heb ik voor beide opleidingen open dagen bezocht. Ook heb ik meegedaan aan mee-loopdagen. Die waren heel nuttig. Hierdoor kreeg ik een beter beeld van wat de opleidingen precies inhielden. Ook fijn was dat ik meteen kon zien hoe het zat met de rolstoeltoegankelijk van het lesgebouw. Wat natuurlijk niet onbelangrijk is als je in een rolstoel zit. Deze eerste indruk was goed. Na wat wikken en wegen heb ik gekozen voor de opleiding Toegepaste Psychologie.

Stapje voor stapje dichterbij mijn doel
Dit is de juiste keuze geweest. Met plezier heb ik de opleiding in vier jaar doorlopen. Uiteraard heb ik ook behoorlijk wat stressvolle momenten gehad, maar dat hoort natuurlijk bij het studentenleven. Toen ik vier jaar geleden aan mijn opleiding begon had ik eigenlijk al meteen een nieuw doel gesteld. Namelijk doorstuderen en psycholoog worden. Aan het begin van het hbo heb ik dit doel op een lager pitje gezet. Eerst maar zien hoe Toegepaste Psychologie mij afging. Toen ik na twee jaar de conclusie kon trekken dat dit goed ging heb ik uitgezocht hoe ik makkelijker kon doorstromen. Ik kon binnen het hbo een aantal vakken aan de universiteit volgen. Op deze manier kon ik zien of ik het niveau aankon. Hierdoor werd de overstap van het hbo naar de universiteit minder zwaar, doordat ik minder vakken hoef te volgen in het pre-master jaar.

Raak schieten
De pre-master is zeker niet makkelijk, maar ik probeer steeds kleine doelen te stellen. Om zo steeds dichterbij mijn hoofddoel te komen. Doelen geven mij focus tijdens het studeren en hebben ervoor gezorgd dat ik mijn Hbo-diploma haalde. Nu ga ik er alles aan doen om ook bij mijn volgende doel, psycholoog worden, raak te schieten.

Hoe inclusief is het hoger onderwijs?

Een interessant artikel van De Volkskrant over inclusiviteit in het hoger onderwijs en hoe het beter kan!

Klik hier

Vacatures waarbij men openstaat voor mensen met een beperking!

Solgu

Word jij onze collega bij het Solgu? Het Solgu behartigt de belangen van alle Utrechters met een beperking op alle levensgebieden. We voeren een lokale politieke lobby, gaan in gesprek met alle organisaties in de stad die ons kunnen helpen ons doel te bereiken en we organiseren veel activiteiten. Om alle praktische zaken goed te laten verlopen zijn wij nu op zoek naar een bureau ondersteuner. En omdat wij uit ervaring   weten dat je prima kunt werken met een beperking nodigen wij iedereen uit om te solliciteren.

Meer weten: https://www.solgu.nl/nieuws/vacature-bureauondersteuner/

 

Cliëntenplatform Utrecht

Medewerker Cliëntenplatform Participatiewet

Woon je in (de buurt van) Utrecht en ben je op zoek naar werk of een opdracht als ZZP er?
Het Cliënten platform Werk & Inkomen in Utrecht zoekt een ondersteuner

Meer weten: https://clientenplatformutrecht.nl/algemeen/gezocht-ondersteuner-clientenplatform/

Te ingewikkelde wetten en regels voor jongeren met beperking of chronische ziekte

Helaas komt bij het hebben van een chronische ziekte of fysieke beperking vaak veel regelwerk kijken en krijg je op verschillende gebieden te maken met ingewikkelde wetten en regels. Dit zorgt in veel gevallen voor onzekerheid en stress. De ombudsman geeft aan dat jongeren hier veel last van hebben en dat hier verandering in moet komen. Het onderstaande artikel gaat hier verder op in.

Artikel NOS

Introductieweken voor aankomende studenten.

Het schooljaar is alweer (bijna) voorbij en dit betekent dat een hele nieuwe lichting nieuwe studenten zich opmaakt om te gaan starten met studeren. Heb jij je al ingeschreven voor de introductieweek van de stad waar jij gaat studeren? In Groningen wordt de KEI-week georganiseerd om de nieuwe studenten kennis te laten maken met de stad en het studentenleven.
Misschien wil jij graag mee doen, maar twijfel je in hoeverre deze week toegankelijk is voor jou. Dit zijn 5 punten waarom het een goed idee is om je tóch aan te melden!
1.     Een introductieweek is dé manier om door ervaren studenten mee te worden genomen in de stad. Op deze manier verdwaal je de eerste weken van je studie minder snel.
2.     Daarnaast is het door een introductieweek makkelijk om je studententijd te beginnen met een aantal mensen die je kent. Tijdens de KEI-week geef je je op in een groepje gericht op je studie of interesses. Op deze manier heb je meer kans dat je op je plek zult zijn.
3.     Een introductieweek is geheel vrijblijvend. Ben je een keer moe of heb je geen zin om naar een bepaalde activiteit te gaan? Dan doe je het lekker niet. ?
4.     Het afgelopen jaar hebben wij contact gehad met stichting KEI over hoe de KEI-week toegankelijker kan worden gemaakt. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel activiteiten ook toegankelijk zijn als je een functiebeperking hebt.
5.     Het is mogelijk om op het aanmeldformulier van de Kei-week aan te geven dat je een functiebeperking hebt. Op deze manier kunnen zij contact met je opnemen om te kijken hoe zij jou het beste kunnen ondersteunen tijdens deze week.

Twijfel jij nog steeds of jij je wel moet aanmelden voor een introductieweek in je studentenstad? Je kunt altijd contact met ons opnemen om je twijfels te uiten en hierover met ons in gesprek te gaan.

Je aanmelden voor de KEI-week kan via onderstaande link:

Aanmelden Kei-week 2022

Mijn ervaringen met de Kei-week in een rolstoel.

Zes jaar geleden begon in aan mijn studie Toegepaste Psychologie in Groningen. Ik had zin om te gaan studeren en aan het studentenleven te proeven. Het leek mij dan ook leuk om mee te doen aan de KEI-week. Hoewel ik dit graag wilde twijfelde ik in het begin wel over of ik mij moest aanmelden. Kon ik met mijn rolstoel wel meedoen aan de activiteiten? Kwam ik wel in een leuk groepje terecht? Was ik niet een blok aan het been van anderen, aangezien er rekening met mijn rolstoel moest worden gehouden. Deze gedachten schoten allemaal door mijn hoofd. Toen ik uiteindelijk op de website van de KEI-week ging kijken zag ik dat je het kon aangeven wanneer je een beperking hebt en dat hier rekening mee wordt gehouden. Dit gaf mij hoop en ik besloot mij toch op te geven.

Eerst kwam ik in een groepje terecht van de studentenvereniging Albertus. Heel leuk, maar daar kwam ik echt niet naar binnen met mijn rolstoel. Dit heb ik aangegeven bij stichting KEI en meteen hebben zij geregeld dat ik in een groepje terecht kwam waar ik wel makkelijk terecht kon met mijn rolstoel. Ook mocht ik bij twee vriendinnen in het groepje, zodat zij mij eventueel konden helpen tijdens de week. Dit alles zorgde ervoor dat ik met een goed gevoel aan de KEI-week begon. En dit goede gevoel bleef de hele week. Ik had een erg leuk groepje. Er werd totaal niet moeilijk gedaan over mijn beperking. Bij de activiteiten werd ervoor gezorgd dat ik zoveel mogelijk mee kon doen. Ik heb zelfs meegedaan aan de kroegentocht! Wanneer de kroeg een te hoog stoepje had werd ik met rolstoel en al opgetild. Natuurlijk heb ik ook activiteiten overgeslagen, maar dit maakte mij niet veel uit. Ik deed immers aan genoeg leuke activiteiten mee en had de slaap hard nodig ;D. De KEI-week was een nieuwe en leuke ervaring waar ik nog steeds met een positief gevoel op terug kijk. Tijdens deze week heb ik flink geproefd aan het studentenleven. Door mijn positieve ervaring zag ik ook minder op tegen het studeren met een beperking. Ik had namelijk met mijn eigen ogen gezien dat je ook met een rolstoel kan meedoen aan het studentenleven. Er zijn waarschijnlijk wat extra obstakels, maar het is zeker mogelijk! Mijn advies is dan ook: geef je snel op voor de introductieweek en ontdek wat het studentenleven voor jou in petto heeft!

~Karien

Festivals bezoeken met een rolstoel, een hele opgave!

Festivalavonturen

Met het lekkere weer van de afgelopen dagen krijg ik helemaal zin om weer naar een festival te gaan. Dat is voor mij (en voor iedereen) door de coronacrisis alweer een flinke tijd geleden. Ik kijk ernaar uit om lekker in de zon te zitten en te genieten van de muziek en de gezelligheid. Hoewel ik het erg leuk vind om naar festivals te gaan ben ik wel altijd uitgeput wanneer ik thuiskom. Naar festivals gaan met een rolstoel is een hele opgave!

Grasvelden en onvindbare toiletten

Het is niet zo gek dat ik vermoeid thuiskom na een dagje festival. Het vindt namelijk meestal plaats op een ontoegankelijke locatie voor rolstoelers. Ik heb regelmatig door grasvelden en modderpoelen moeten rollen om bij het podium te komen. Dat is een zware klus. Daarnaast is het bij festivals een hele zoektocht om een toegankelijk toilet te vinden. Daarom zoek ik van tevoren altijd precies uit waar deze is. Dat bespaart een hoop stress. Als ik dan weet waar het toilet is en met veel moeite bij het podium ben beland is het altijd weer de vraag of ik iets van het optreden kan zien. Nu moet ik zeggen dat dit op veel festivals goed geregeld is. Er is vaak een rolstoelpodium. Deze staat hoger, zodat je goed zicht hebt op de artiesten. Ideaal toch? Dit vinden meer mensen. Helaas zijn er soms ook personen die hier misbruik van maken. Het blijft mij verbazen dat iemand dit doet.

 

Duwcrew en betrokkenheid

Hoewel het dus niet altijd gemakkelijk is om met een rolstoel naar een festival te gaan merk ik dat festivals hard hun best doen om het zo toegankelijk mogelijk te maken. Zo was ik een keer op een festival waar er een speciale duwcrew was ingehuurd om rolstoelers door lastige gebieden te duwen. Hoe geweldig is dat! Ook vinden bezoekers het bijna nooit een probleem als ik naar voren ga om een optreden beter te kunnen zien en letten mensen erop of er niemand voor mij gaat staan. Deze betrokkenheid is fijn. Daarnaast wordt er hard gewerkt om de toegankelijkheid op festivals te verbeteren. Zo heeft de Coalitie van Inclusie (een netwerk van organisaties en mensen die zich inzet voor een inclusieve samenleving) een routekaart gemaakt die beschrijft waar festivals aan moeten voldoen om toegankelijk te zijn voor mensen met een beperking.

Hopelijk kunnen we binnenkort weer los. Tot die tijd maak ik van mijn kamer mijn eigen festival. Eén voordeel, ik hoef geen grasvlaktes door te zwoegen en weet precies waar het toilet is.

 

 

Zware wc-deuren, collegebanken op een verhoging en onvindbare invalideningangen. Hier lopen studenten met een lichamelijke beperking vaak tegenaan De universiteitskrant van de Rijksuniversiteit Groningen, de UKrant, heeft een artikel geschreven over de toegankelijkheid van de universiteit. Studenten delen hun ervaringen rondom de toegankelijkheid. Ook Karien, projectondersteuner bij Wiel&Deal, verteld welke obstakels zij tegenkomt en hoe de toegankelijkheid verbeterd kan worden. Ben jij benieuwd geworden naar het artikel? Deze vind je hier.

 

UKrant 2

 

 

Toegankelijkheid studie- en studentenverenigingen

Omdat Wiel&Deal het zo belangrijk vindt dat alle studenten onbeperkt kunnen genieten van het studie- en studentenleven, hebben wij een overzicht/checklist gemaakt. Hierin staan de verschillende zaken waarmee studie- en studentenverenigingen rekening kunnen houden bij het organiseren van activiteiten en het toegankelijk maken van voorzieningen.

Toegankelijkheid studie- en studentenverenigingen

Voor meer informatie kunnen verenigingen altijd contact opnemen met een van de medewerkers van Wiel&Deal via [email protected]

(Geen) Geld op de rekening?
Dit zijn de mogelijkheden
Kort overzicht van toeslagen en uitkeringen voor studenten met een beperking

Een lege bankrekening
Studeren is alle behalve goedkoop. Het collegegeld, de huur, de wekelijkse boodschappen et cetera zorgen voor flink wat kosten. Nu kan een bijbaantje hierbij helpen, maar dit is niet altijd een optie als je een beperking hebt. Veel baantjes zijn met een beperking lastiger uit te voeren of het kost te veel energie om naast je studie ook nog te gaan werken. Maar als je niet kan bijverdienen, hoe betaal je dan de rekeningen? Er zijn verschillende subsidies en uitkeringen die jou hierbij kunnen helpen. Hieronder worden er drie opties beschreven. Zo heb je een kort overzicht en kan je kijken welke mogelijkheden er voor jou zijn.

De Wajong uitkering
Op deze uitkering heb je recht als je voor je 18e een beperking of ziekte hebt gekregen, waardoor werken lastiger of niet mogelijk is. Voorheen had je alleen recht op de Wajong uitkering als je helemaal niet kan werken. Belangrijk om te weten is dat deze regels veranderd zijn of dat dit gaat gebeuren. De regels:
Als je met een studie start blijf je recht hebben op de Wajong-uitkering (vanaf 2020).
Voor 2020 was dit niet het geval
Als je gaat werken zorgt de Wajong ervoor dat je altijd een hoger inkomen hebt, dan met alleen de uitkering(vanaf januari 2021).
Als je werkt behoud je de uitkering en krijg je 30 cent van iedere euro die jij verdient (vanaf januari 2021).
Let op: Dit bedrag kan meer zijn als jouw werkgever al rekening houdt met de Wajong uitkering en jouw loon aanvult tot de hoogte van de uitkering
Je kan altijd zelf bepalen om de uitkering stop te zetten. Je hebt recht op de uitkering tot je AOW, de Algemene Ouderdom Wet (vanaf januari 2021).
De hoogte van Wajong uitkering wordt op basis van het minimuminkomen berekend. Ben je benieuwd hoe hoog jouw uitkering zou zijn? Ga dan naar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wajong
Op deze site vind je meer over informatie over de Wajong uitkering. Ook kan je bij het UWV terecht voor meer informatie, vragen of het aanvragen van deze uitkering.
Individuele studietoeslag
Ook deze toeslag kan je aanvragen als je een student bent die door een beperking niet (veel) kan bijverdienen. Je kan de toeslag aanvragen wanneer:
Je bent 18 of ouder bent
Je door een studie recht hebt op studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten
Je niet veel geld hebt
Je geen Wajong uitkering hebt
De hoogte van de maandelijkse toeslag is afhankelijk van jouw leeftijd. Benieuwd wat jij krijgt? Kijk dan op https://gemeente.groningen.nl/individuele-studietoeslag-aanvragen
Je vraagt de toeslag aan via de gemeente. Na de aanvraag kijken zij of je in aanmerking komt voor deze toeslag. De bovenstaande link is van de Gemeente Groningen. Kom jij uit een andere gemeente en wil jij meer weten over de individuele studietoeslag? Kijk dan op de website van jouw gemeente voor de voorwaarden van deze toeslag.

Arbeidsongeschiktheid uitkering (WIA-uitkering)
De laatste mogelijkheid die we hier bespreken is de arbeidsongeschiktheid uitkering. Deze uitkering kan passend zijn als je klaar bent met je studie, maar nog geen baan hebt kunnen vinden door je beperking. Deze uitkering heeft twee verschillende soorten:
De IVA-uitkering: Het UWV zegt dat je voor minstens 80 % arbeidsongeschikt bent en er is weinig kans op herstel.
De WGA-uitkering: Het UWV vindt je voor minstens 80 % arbeidsongeschikt, maar er is kans op herstel. (Je bent dus tijdelijk arbeidsongeschikt) OF je bent voor minstens 35 % maar voor maximaal 80 % arbeidsongeschikt verklaard.
Voor meer informatie en voor het aanvragen van de uitkering kun je bij het UWV terecht en de volgende link bekijken: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wia/vraag-en-antwoord/wia-recht-op-uitkering#

De drie opties die hier beschreven staan zijn niet de enige. Er is veel mogelijk. Het is namelijk wel zo fijn als jij je niet te veel zorgen hoeft te maken over geld. Zodat jij je volledig op de studie kan focussen. Het kan soms best ingewikkeld om uit te zoeken wat voor jouw situatie de beste optie is. Hier kan Wiel&Deal jou bij helpen! Stuur je vraag naar [email protected] en wij zoeken het samen met jou uit.

Ook jij kunt die mooie baan in jouw vakgebied vinden.

Ik weet het zeker!!!

Ik ben Roos Hoelen, getrouwd met Mark en moeder van inmiddels volwassen Reinier en Annelies. Ik heb jarenlang in de werving & selectie gewerkt, voordat ik mij ging bezighouden met het behartigen van de belangen van mensen met een beperking die graag willen werken. En ik weet waar ik het over heb, want ik ben zelf vanaf mijn geboorte slechtziend. Ik heb wat meer obstakels moeten overwinnen dan bijvoorbeeld mijn goedziende man en mijn goedziende vriendinnen om werk op mijn niveau en aansluitend bij mijn interesse te vinden.  Ook het vinden van een stage was behoorlijk lastig. Het was op een gegeven moment spannend of ik mijn studie wel kon voortzetten.

Maar het is me allemaal gelukt en ik vind het geweldig dat ik nu mijn kennis en ervaring met anderen mag en kan delen. Want studie, stage en werk is gewoon mogelijk, ook als je een beperking hebt.

Ik werk op dit moment o.a. als kwartiermaker bij Incluvisie (www.incluvisie.nl).  Incluvisie weet zeker dat werken en studeren met een fysieke beperking gewoon kan mits je de juiste ondersteuning en werkplekaanpassingen hebt. Daar werken wij aan door advies, informatie en hulp te bieden aan werkzoekenden met een beperking of door als wetten of organisaties goede ondersteuning en kansen op werk in de weg staan in gesprek te gaan met de instanties. Waar nodig voeren we een regionale of landelijke lobby. Maar Incluvisie kan dat allemaal niet alleen en daarom gaan we graag de samenwerking aan met organisaties die dezelfde doelen nastreven als wij.

Een van die samenwerkingsverbanden is Maatschappelijke Diensttijd loopbaankansen.

De maatschappelijke diensttijd is door de overheid in het leven geroepen om jongeren de gelegenheid te geven hun talenten te ontdekken en iets voor een ander te doen. In deze maatschappelijke diensttijd worden studenten en pas afgestudeerden met een beperking/ondersteuningsvraag gekoppeld aan een jongere met of zonder  beperking die al een baan heeft. De student kan met de jonge werkende mee lopen in het dagelijkse werk of een project gaan uitvoeren. Zo doet de student werkervaring binnen het eigen vakgebied op die het makkelijker maakt om een stage of baan te vinden.  Lees meer via https://mdt-loopbaankansen.nl/over-mdtl/   Studenten hebben al mooie werkervaring opgedaan bij o.a. onderzoeksbureau Regioplan, Amsterdams Medisch Centrum en nog veel meer. MDTL werkt door het hele land. Vanaf september begint er weer iedere twee maanden een nieuwe lichting. Via de site kom je meer te weten en kun je je aanmelden.

Behalve dit mooie initiatief zijn er nog meer initiatieven die zich bezighouden met het naar werken helpen van jongeren. Denk aan Emma & Work en SWOM (werken en studeren op maat), De realisten etc.  Er zijn gelukkig genoeg mogelijkheden om een project of organisatie te vinden die bij jouw wensen past. Succes, want werken kan gewoon!!!

 

 

 

 

Een nieuwe projectondersteuner!

Sinds kort heeft Wiel&Deal twee nieuwe Projectondersteuners. Ééntje stelt zich alvast aan jullie voor:

“Mijn naam is Felice de Maar en sinds mei versterk ik Wiel&Deal als projectondersteuner. Over een paar weken studeer ik af als Orthopedagoog aan de RUG. Ik heb een oudere broer die door Spina Bifida in een rolstoel zit. Van jongs af aan kwam ik situaties tegen, zoals bepaalde activiteiten en voorzieningen, die voor mijn broer niet toegankelijk zijn. Door mijn eigen ervaringen ben ik erg geïnteresseerd in hoe het opgroeien met een broer of zus met een (lichamelijke) beperking een gezin kan beïnvloeden, zowel op een positieve als negatieve manier. In mijn afstudeeronderzoek breng ik daarom de behoeftes van broers en zussen van een persoon met een (ernstige) beperking in kaart. Door mijn eigen interesses en ervaringen is het extra interessant om meer over dit onderwerp te leren.

Het gaat mij aan het hart dat je in deze tijd niet al met 5-0 achter komt te staan omdat je door het ontbreken van bepaalde voorzieningen jezelf niet optimaal kunt ontwikkelen en van je studententijd kunt genieten. Door aan de slag te gaan voor Wiel&Deal hoop ik een steentje bij te dragen om de tijd van huidige en komende studenten met een functiebeperking zo zorgeloos mogelijk te laten verlopen. De komende tijd zal ik mij vooral bezighouden met de toegankelijkheid van studie- en studentenverenigingen en stagevoorzieningen.

Mocht je vragen hebben of een keer met mij in gesprek willen gaan dan sta ik daar zeker voor open!”

Praktische inclusie:

Samen aan de slag voor een inclusieve samenleving

Vandaag 11 mei 2021 zou onze, in januari, overleden oprichtster 32 zijn geworden. Maaike was een groot voorvechter van inclusie. Niet zozeer in woorden, maar vooral door het voor te leven en te proberen om op een praktische manier zaken te veranderen. Niet alleen voor zichzelf, maar voor iedereen die een beetje hulp nodig heeft om gewoon mee te kunnen doen op de manier die hij, zij of hen willen. Het mooie is dat iedereen hieraan ook zijn steentje kan bijdragen. Veel gaat namelijk over bewustzijn, gedrag of er even aan denken op het moment dat je iets maakt. In deze en volgende blogs wil ik als bestuurslid van Wiel&Deal en moeder van Maaike praktische tips delen. Deze tips kan elke burger, elk bedrijf, elke school en elke overheidsinstelling gebruiken om te helpen de inclusieve samenleving te bereiken. 

Eén van die praktische zaken, geen aangepaste kamers voor studenten met een lichamelijke handicap en een zorgvraag, heeft voor de oprichting van Wiel&Deal gezorgd. De snelle realisatie van een aantal aangepaste kamers was te danken aan een praktisch ingestelde corporatiedirecteur en medewerker sociaal team van de gemeente, die vooral dachten in oplossingen. Fijne bijkomstigheid was daarbij dat door dit praktische denken de extra kosten veel lager waren dan gebruikelijk.

Voor Maaike was de basis van inclusie dat ze mee kon doen. Dat begint met ergens komen en binnenkomen. Of het nu een studentenkamer, verenigingsgebouw, de kroeg of het schoolgebouw is. 

De problemen beginnen al in de openbare ruimte. Stoepen zijn niet om op te lopen of om met de rolstoel op te rijden, maar vooral om fietsen en auto’s op de stallen, steigers op te bouwen (zonder extra afritjes) en uitstallingen en borden op te zetten. Daarnaast versperren slecht onderhouden heggen en uit de hand gelopen straat tuinen geregeld de stoep. Met weinig moeite kunt u nog veel meer obstakels bedenken. Bijna al deze obstakels zijn door ander gedrag en bewustzijn te veranderen. Voor u kost uw fiets 10 meter verderop zetten 1 seconde. Iemand met een handicap loopt er echter tegenaan,  omdat hij of zij dat obstakel niet ziet of moet een eind terug om een heel andere route te kiezen. 

Als u als burger erop let dat mensen met een blindegeleidestok, rollator, rolstoel en kinderwagen er nog langs kunnen bij alles wat u in de openbare ruimte doet zou dat al een mooie eerste stap zijn om iedereen mee te laten doen

Een ander hete hangijzer is het ontwerp en de bouw van gebouwen. Architecten denken dat scholen een beetje hip ontwerp moeten hebben. Dat betekent vaak  dat je met een handicap niet meer in de kantine kan, niet in groepsruimten, het gebouw volstrekt onoverzichtelijk is en een vreselijke akoestiek heeft. Spiksplinternieuwe gebouwen (of het nu openbare gebouwen of woongebouwen zijn) die niet toegankelijk  of bruikbaar zijn voor mensen met een functie of zintuiglijke handicap. 

U als (mede) opdrachtgevers kunt dit veranderen! Een goede eerste stap is een  nieuw basis Plan van Eisen (PvE) opstellen.  En dat PvE en het ontwerp laten checken door andere personen dan bouwmensen (meestal witte mannen zonder handicap). Laat ook vrouwen, rolstoelers, blinden en mensen met psychiatrische handicap het PvE en de tekeningen toetsen. Gebouwen worden er bruikbaarder door en kunnen nog steeds mooi zijn. Het vraagt wat meer creativiteit van de ontwerper, maar dat is zijn vak. Ook de extra kosten zijn dan gering en zeker vele malen goedkoper dan latere aanpassingen. 

Maaike had volgens iedereen die bij haar kwam een prachtige woning met een inrichting die bijzonder was door kleur en vorm en desondanks ook 100% bruikbaar. 

U/jij kunt elke dag een steentje bijdragen aan de basis (toegankelijkheid) van een inclusieve samenleving. Ziet u wel een probleem, maar weet u even de praktische oplossing niet? Wiel&Deal denkt graag mee. Het gedachtegoed van Maaike zit bij ons allemaal in de genen. [email protected]

Diet Hensums

[email protected]

Huh, zit jij in een rolstoel?

College kijken in bed

We zitten alweer een flinke tijd in lockdown door het Coronavirus. Dit betekent… heeeel veeel thuiszitten en online mijn studie volgen. Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst een college op de universiteit gevolgd heb. Ondertussen heb ik mij (zover dat kan) aangepast aan het digitale onderwijs. Leuk vind ik het nog steeds niet. Al moet ik toegeven dat het ook echt wel voordelen heeft. Zo kan ik nu ook dat ene college van 9 uur in mijn bed kijken, of alle gemiste colleges later terugkijken. Niks mis mee! Daarnaast heeft online onderwijs ook voordelen voor mij als rolstoeler en zorgt het soms ook voor grappige situaties.

Verbaasde gezichten op het scherm

Het contact met medestudenten is online heel anders.  Je krijgt in de online lessen veel moeilijker een beeld van elkaar. Je spreekt medestudenten tijdens het doen van opdrachten of als je samenwerkt aan een project alleen online. Dus wanneer je elkaar spreekt gaat het vooral over studie gerelateerde dingen. Ook zie je elkaar alleen in een zittende houding. Dat ik in het dagelijkse leven in een rolstoel zit valt in de niet-digitale wereld meteen op, maar nu dus niet. Normaal gesproken is het zo dat als ik een nieuwe ruimte binnenkom of nieuwe mensen leer kennen zij eerst naar mijn rolstoel kijken. Dit maakt dat ik mijn beperking niet vaak specifiek benoem, behalve wanneer mensen hier interesse in tonen. Ditzelfde doe ik bij de online lessen. Alleen vergeet ik dat mensen nu niet zien dat ik een rolstoel zit. Dat zorgt soms grappige situaties. Ik was laatst met een paar medestudenten een opdracht aan het nabespreken en moest de oplader van mijn laptop pakken. Deze lag aan de andere kant van mijn kamer, dus ik moest even een stukje rollen. Toen ik weer voor de camera zat, zag ik een aantal verbaasde gezichten. Opeens realiseerde ik me dat het er gek uit heeft moeten zien. Je verwacht dat iemand gaat opstaan en begint te lopen. Niet dat iemand wegrolt.  Ik heb toen toch maar snel uitgelegd dat ik in een rolstoel zit.

Beperking meer op de achtergrond

Deze grappige situatie heeft mij laten inzien hoeveel informatie we eigenlijk missen als het contact online is en wat voor beperkt beeld we hierdoor van een ander krijgen. Persoonlijk vind ik het best leuk om eens te ervaren hoe het is als niemand weet dat je een fysieke beperking hebt. Dit is bij mij namelijk nooit het geval. Nu heb ik het gevoel dat mensen mij meer als persoon zien en dat de beperking op de achtergrond staat, in plaats van andersom. Zo zie je maar, digitaal onderwijs is niet altijd leuk. Maar er zitten ook grappige kanten aan!

~Karien

Onafhankelijke geest in een hulpbehoevend lichaam

Het Dagblad van het Noorden heeft een mooi artikel geschreven over Maaike Kersten, de oprichtster en inspiratiebron van Wiel&Deal.

Maaike heeft door haar doorzettingsvermogen en wilskracht alles uit het leven gehaald. Ze was een echte avonturier. Zo is ze verkeersbrigadier geweest, heeft ze parachute gesprongen, een reis door Ethiopië  gemaakt en nog veel meer.

Maaike wilde veel en merkte door eigen ervaringen dat de samenleving voor veel obstakels kan zorgen als je een lichamelijke beperking hebt. Hier was zij het absoluut niet mee eens. Zij wilde ook gewoon studeren, op zichzelf wonen en aan het werk gaan! Alleen was erin Groningen nog geen plek waar studenten met een lichamelijke beperking konden wonen. Dus wat deed Maaike? Zij zorgde er zelf voor dat er aangepaste woningen kwamen. Dit was het begin van de stichting Wiel&Deal. Het was Maaike haar doel om zoveel mogelijk obstakels weg te halen voor mensen met een beperking, zodat iedereen gewoon mee kan doen.

Het artikel over Maaike kan je vinden door op de onderstaande link te klikken

Artikel Maaike Dagblad van het Noorden

“Niet kijken naar de beperking van een student, maar naar zijn of haar talent.”

Daar moet de focus liggen bij ondersteuning van studenten met een beperking.

Peter Siebrecht is de beleidsadviseur studentenwelzijn en inclusie van de Hanzehogeschool in Groningen. Hij zet zich onder andere in voor studenten met een beperking. In dit interview vertelt Peter over zijn functie en legt hij uit hoe de ondersteuning voor deze groep eruitziet op de Hanze.

Je bent beleidsadviseur Studentenwelzijn en Inclusie van de Hanze. Kun je vertellen wat jouw functie precies inhoudt?

Op het gebied van inclusie houd ik mij vooral mee bezig met hoe de begeleiding voor studenten met een beperking georganiseerd is en wat er beter kan; welke drempels kunnen we wegnemen? Ik houd mij bijvoorbeeld bezig met onderwerpen zoals fysieke en digitale toegankelijkheid. Dan moet je denken aan vragen zoals: heeft elk gebouw van de Hanze een (toegankelijk!) invalidetoilet? Is onze website toegankelijk voor iedere student en hoe kunnen we ervoor zorgen dat opnames van hoorcolleges ondertiteld worden voor slechthorende of dove studenten? Binnen mijn functie maak ik plannen om deze toegankelijkheid te verbeteren binnen de Hanze. Ook zoek ik uit wat wij van de Hanze precies verstaan onder de term inclusie en ga ik na hoe inclusief ons onderwijs eigenlijk is. Medewerkers en docenten zijn heel welwillend op het gebied van inclusie, maar tegelijk is er nog een heleboel te verbeteren.

Naast inclusie houd ik mij ook bezig met studentenwelzijn. De term studentenwelzijn is heel breed. Hierbij gaat het om het welzijn van iedere student van de Hanze. Ik vind het fijn om te zien dat de focus verschuift van studiesucces naar studentsucces; hoe beter de student in zijn vel zit, hoe beter hij ook presteert. Welzijn leidt dus tot meer geluk én betere prestaties.

Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten beperkingen. Wat ziet de Hanze als een beperking?

Als ik vanuit het Hanze Student Support[1] spreek, proberen wij zo min mogelijk te denken in functiebeperkingen. We kijken naar wat de student nodig heeft om een diploma te halen. We proberen dus zo min mogelijk een stempel op een student te drukken.

Als ik kijk naar de beperkingen die voorbij komen zijn dat studenten met een fysieke, auditieve of visuele beperkingen. Maar ook zien we veel studenten met dyslexie of met psychische problemen. Tegenwoordig vallen ook de studenten die mantelzorg verlenen, zwangere studenten of studenten die in gendertransitie zijn ‘officieel’ onder deze groep. Er valt dus een behoorlijk grote groep onder de term ‘student met een functiebeperking’.Mijn visie is dat er niet moet worden gekeken naar de beperking van een student, maar naar zijn of haar talent. Dit is ook de slogan van de Hanze: ‘Share your talent, move the world.’ Iedereen heeft zijn eigen uitdagingen. Bij de één is dat een fysieke functiebeperking, bij de ander is het een moeilijke relatie met ouders of een huisdier dat net overleden is. Wat voor de één licht is, is voor de ander zwaar. Het gaat er dan ook niet om wat je beperking is, maar hoe je daarmee omgaat en wat wij als Hanzehogeschool kunnen doen om jou daarbij te helpen. Dat mes snijdt aan twee kanten: empowerment van jou als student én het nemen van onze verantwoordelijkheid als hogeschool om onnodige drempels weg te halen en de juiste ondersteuning(smiddelen) te bieden. Wij als Hanze zien het als onze taak om jou aan te reiken wat nodig is, zodat je zelfstandig je talent verder kan ontplooien.

Wat voor ondersteuning biedt de Hanze aan studenten met een functiebeperking? (Bijv voorzieningen, aangepaste roosters etc.)

Er zijn ontzettend veel voorzieningen beschikbaar. Enkele algemene voorzieningen die aangeboden worden zijn bijvoorbeeld extra tijd bij tentamens, of een aparte ruimte waar je tentamens kan maken. Het is ook mogelijk om tentamens op een computer te maken. Als je meer nodig hebt, dan zijn er voorzieningen op maat mogelijk. Dit zijn voorzieningen die aansluiten bij de persoonlijke behoeften van de student. Om een voorbeeld te geven, er was een keer een student die door een lichamelijke beperking zorg op school nodig had. Er is hier op school een speciaal lokaal voor ingericht, zodat de student deze zorg tijdens lesuren kon krijgen. Op deze manier kon de student gewoon zijn studie blijven volgen. Er is dus veel mogelijk. Als je er tijdens je studie achter komt dat je een voorziening nodig hebt kun je dit het beste eerst bespreken met jouw studieloopbaanbegeleider. Hij of zij kan je doorverwijzen naar de aandachtsfunctionaris en/of decaan, die samen met jou gaat kijken wat er mogelijk is.

Waar of bij wie kunnen de studenten terecht voor ondersteuning?

De Hanze werkt aan verbetering van de begeleiding. We zijn druk bezig met een visie op studentbegeleiding en een betere organisatie van deze begeleiding binnen de schools. Het centrale studentendecanaat is uitgegroeid tot Hanze Student Support, waar studenten terecht kunnen voor een gesprek met een decaan, studentenpsycholoog of een ondersteunende cursus. De Hanzehogeschool is zo groot en er zijn zoveel mensen met studentbegeleiding bezig, dat het nog een hele klus is om alle vormen van begeleiding op elkaar af te stemmen. Dat is iets waar ik mij in de komende jaren mee bezig houd.

Ik zou graag zien dat iedere student voor basisbegeleiding bij zijn studentbegeleider op de opleiding terecht kan. Dat is iemand die de student begeleid op het gebied van studie, loopbaan en ontwikkeling. Komt daar een specifiekere of diepere vraag uit voort, dan is Hanze Student Support er om de student verder te helpen. Als je een specifieke hulpvraag hebt moet een studentbegeleider weten bij wie je terecht kan voor de juiste ondersteuning. Daarom is het van belang dat studentbegeleiders goed weten wat voor soort ondersteuning er wordt aangeboden binnen de onderwijsinstelling.

De Hanze vindt het ook belangrijk dat studenten met een beperking de ruimte krijgen om hun ervaringen te delen. Op deze manier kunnen we tot nieuwe inzichten komen, die helpen om de ondersteuning te verbeteren.

We zijn nu bijvoorbeeld bezig om een vorm van peersupport op te zetten. De bedoeling is dat er een powerplatform komt. Dit is een plek waar studenten ervaringen kunnen uitwisselen, elkaar kunnen coachen en samen ideeën kunnen opdoen om de ondersteuning te verbeteren. Op deze manier kunnen we goed gebruik maken van de ervaringsdeskundigheid.

 Door jouw functie heb je waarschijnlijk al veel belemmeringen kunnen weghalen voor studenten. Waar ben je het meest trots op?

De Hanze is heel groot en ik ben maar een klein radartje in het geheel. Waar ik zelf wel heel blij mee ben is de vorming van de Hanze Student Support. Hierdoor is er nu meer aandacht gekomen voor studentenwelzijn en inclusie en is er een centrale plek waar studenten terecht kunnen als zij ergens mee zitten. Er komt meer aandacht voor de student als persoon en de wijze waarop wij deze persoon mogen begeleiden.

Als je iets zou willen meegeven aan een (aankomende) student met een beperking, wat zou dit dan zijn?

Er is heel veel mogelijk! Het is wel belangrijk dat jij zelf initiatief neemt. Vraag om hulp en neem regie over je eigen leven! Eigenlijk ben je als student een zelfstandig ondernemer. Je studeert, werkt, je hebt een sociaal leven en daarnaast heb je misschien ook nog een beperking, wat veel energie van je kan vragen. Dat is moeilijk. Het is eigenlijk de taak van een onderwijsinstelling om de student de passende ondersteuning te bieden, zodat hij of zij zelf de manager kan zijn van het leven.

1- Bij het Hanze Student Support kun je terecht als je ondersteuning nodig hebt. Je kan hier in gesprek gaan met een decaan, studentpsycholoog of een andere vorm van coaching. Ook kan je hier een voorziening aanvragen.

afbeelding Peter

Artikel uit dagblad van het Noorden over onze Projectondersteuner Anouk. Foto ook van DvHN.

https://www.dvhn.nl/groningen/Gehandicapte-student-omarmt-voordelen-corona-26211544.html

Gehandicapte student Anouk Tijms omarmt de voordelen van corona. Vanuit rolstoel en ziekbed online-colleges van de RUG volgen

Studente Anouk Tijms zit door haar aandoening in een rolstoel en juist door corona schiet haar studie lekker op, omdat ze nu eindelijk online colleges kan volgen De hele wereld verlangt naar het einde van de coronatijd, maar er is in elk geval een student die ook de voordelen omarmt. Anouk Tijms (27) volgt vanuit haar rolstoel en ziekbed de online-colleges van de Rijksuniversiteit Groningen. ,,Blijkbaar kon alles opeens wel digitaal.’’

 

Tijms deed in Deventer een studie hbo toegepaste psychologie en volgt aan de RUG een master neuropsychologie. De student woont sinds vier jaar in een speciaal aangepaste studio van Wiel&Deal aan de Westerkade in Groningen voor studenten met een lichamelijke beperking. ,, Om toegelaten te worden tot de master is het nodig om eerst een pre-master te volgen aan de universiteit als je van het hbo afkomt. Normaliter staat hier een jaar voor, maar door al mijn ziekenhuisopnames duurde dit drie jaar. Ik ben dit collegejaar met mijn master begonnen.’’

 

Student bracht drie maanden in het ziekenhuis door Maar het afgelopen jaar was loodzwaar, zowel fysiek als geestelijk, waardoor het bijwonen van colleges simpelweg niet mogelijk was. ,,Ik heb het Ehlers Danlos syndroom, een zeldzame ziekte. Sinds mijn 14de weet ik dat ik het heb. Het is een bindweefselaandoening waardoor bijvoorbeeld mijn gewrichten makkelijk uit de kom schieten. Mijn huid gaat snel stuk, wondjes genezen slecht en het heeft ook gevolgen voor organen als de blaas en darmen. Ik ben afhankelijk van mijn rolstoel. Als ik loop, is er een grote kans dat mijn knieën, enkels of heupen uit de kom schieten.’’

 

De student heeft ook een maagdarmstoornis, waardoor ze in totaal drie maanden in ziekenhuizen moest doorbrengen. ,,Mijn zenuwen die mijn darmen aansturen gaan kapot. Eten en drinken is niet meer mogelijk. Ik kreeg sondevoeding, maar ook dat kan niet meer. Daarom krijg ik nu infuusvoeding, maar de zoektocht naar de juiste samenstelling om een vitaminen- en mineralentekort te voorkomen is complex. Ik verbleef in ziekenhuizen in Harderwijk, Amsterdam en Maastricht. Dit had een grote weerslag op mijn studie.’’

 

Eerst konden colleges niet online en door corona was opeens alles mogelijk Ze vroeg aan de universiteit of het mogelijk was colleges op te nemen zodat ze die later kon terugkijken. ,,Ik kreeg te horen dat dit technisch niet haalbaar was. Mijn aandoeningen zijn ook wel een beetje complex en passen niet echt in een hokje. De brief met verzoek tot verlenging was al geschreven en verstuurd. Maar toen kwam corona! Opeens bleek het allemaal wel mogelijk, alles ging online. Ik vind het echt fantastisch. Er zijn zelfs live-colleges! Het maakt niet meer uit waar je bent, zolang je maar over een laptop beschikt. Nou, die heb ik. Ik kan nu liggend colleges volgen en tentamens maken. Ik hoop alleen dat het straks na corona ook mogelijk blijft. Ik ben nu bezig met mijn scriptie. Ik wil uiteindelijk in de revalidatiezorg gaan werken en mensen met niet aangeboren hersenletsel helpen.’’